Artikel naar aanleiding van schenking aan Philips Museum

Fred en Marino Carasso, beeldhouwer en uitvinder - Hoe een donatie aan het Philips Museum een mooi Philips-verhaal onthulde

Klik hier voor de link naar het artikel op de Philips website, door Janine Hoogendoorn van het Philips Museum, oktober 2020.

Een bijzondere donatie

Een aantal maanden geleden kregen we een telefoontje. Ruth Carasso. Of wij interesse hadden in de aantekenboekjes van haar overleden man, Marino Carasso. Samen met zijn team speelde Marino bij het Philips’ Natuurkundig Laboratorium (het ‘NatLab’) een vooraanstaande rol bij de ontwikkeling van de cd. Ruth Carasso had daarnaast ook een schaalmodel van het beeld ‘Zonnewijzer’, dat haar schoonvader Fred Carasso had gemaakt. We namen de spullen dankbaar in ontvangst en hadden opeens een bijzonder verhaal in handen: een (Italiaanse) vader die beeldhouwt voor onder andere Philips en diens zoon die zo belangrijk is geweest voor de uitvinding van de cd.

Fred Carasso

Federico (‘Fred’) Antonio Carasso (1899, Turijn) werd geboren in een familie van handwerkers. Door zijn politiek activisme moest hij enkele Europese steden verlaten en na een aantal omzwervingen vond hij zijn nieuwe thuis in Amsterdam. Hier ontwikkelde hij zich als beeldhouwer. Begin jaren ‘50 maakte hij het werk ‘Zonnewijzer’, ter ere van het 60-jarig jubileum van Philips in 1951. Dit beeld stond eerst op het terrein waar voorheen het Philips Ontspanningscentrum was en staat inmiddels bij het Evoluon in Eindhoven. Ook maakte hij de toegangsdeuren van het Evoluon, ‘De evolutie van de mens’ (1966). En het bekende werk ‘De gevallenen’. Dit beeld staat bij de ingang van Strijp-S en hier worden jaarlijks tijdens Dodenherdenking kransen gelegd. Fred was overigens bevriend met Louis Kalff, de eerste designdirecteur van Philips en oervader van de Philips huisstijl. Fred Carasso overleed in 1969. 

Marino Carasso

In 1943 werd in Amsterdam zijn zoon Marino geboren. Hij zat graag bij zijn vader in het atelier en hielp hem met gipsmodellen. Hij studeerde wis- en natuurkunde en kwam na zijn studies bij het NatLab van Philips terecht. Als researcher werkte hij onder andere aan de beroemde Plumbicon opneembuis voor televisiecamera’s. Hij stond -samen met zijn team- aan de basis van de optische recording. Eerst de LaserVision beeldplaat en de Digital Optical Recording (DOR) plaat voor de opslag van digitale gegevens, gevolgd door de cd. Hij was ook betrokken bij magnetisch recording en videorecorders. Marino is waarschijnlijk het meest bekend geworden vanwege zijn rol in de ontwikkeling en standaardisatie van de DVD. In de optische wereld werd Marino beroemd onder andere door de  publicaties in het Philips Technisch Tijdschrift. Oud-collega Jan Oosterveld over deze periode: “Ik reisde veel met Marino en als we dan in Japan waren bijvoorbeeld, vroegen mensen mij met grote ogen: is dat de échte Carasso?” Hij bleef, ook in zijn tijd als een van de directeuren van het Natlab, meer een uitvinder dan een manager. Later, tot aan zijn pensioen, werd hij Chief Technology Officer van Philips Components. Trouw wijdde een mooi Naschrift aan hem. Hij maakte de eerste versie van de website www.carasso.nl, met meer informatie over het werk van zijn vader. Marino Carasso overleed in 2019.

Bovenstaande archieffoto’s van Marino geven een prachtig tijdsbeeld. Het model van het standbeeld en de notitieboekjes zijn overgedragen aan het bedrijfsarchief. De aantekeningen van Marino geven meer inzicht in de ontwikkeling en geschiedenis van de cd.